onsdag 7 oktober 2009

Och vem får Nobelpriset i litteratur 2009?

Snart är det dags för Peter Englund att göra debut med att kliva ut genom dörren på Svenska Akademien och presentera årets Nobelpris i litteratur.
Själv tror jag att det blir någon från Latinamerika som får priset, kanske Vargas Llosa? men jag hoppas mycket på Tranströmer
Cecilias bokblogg finns några funderingar. I Danmark hoppas man på Bob Dylan skriver man på Sveriges Radios sida... Spekulationerna är vilda. DN har också gissat och frågat runt.

Vem tror du får priset? Vem vill du ska få det?

3 kommentarer:

Lotta sa...

Tyvärr tror jag att Jpyce Carol Oates anses för produktiv (eller för amerikansk?) även om jag tycker att hon skulle vara en lämplig kandidat. På bokbloggar jag surfat runt på (kommer inte ihåg exakt vilken i skrivandet stund...) spekulerades/önskades det om Gitta Sereny - något som jag tycker vore ett utmärkt val, men antar att hon inte anses så pass skönlitterär att hon platsar bland vinnarna.

Anonym sa...

Det verkar bli en tysk i år: Peter Handke eller Herta Müller

Bellcurve sa...

Intressant att Åsa Linderborg som kallar sig kulturchef inte har läst merparten av senare års litteraturpristagare. En sådan 'elit' behöver nog inte Göran Hägglund frukta.